Jak zamknąć działalność gospodarczą?

Zakończenie działalności gospodarczej wiąże się z większą liczbą formalności niż jej zawieszenie. Pierwszym krokiem jest dokonanie odpowiedniej aktualizacji wpisu w CEIDG. Następnie należy przygotować wymagane dokumenty i przekazać je do właściwego urzędu skarbowego oraz ZUS.

Zamknięcie, a PIT

W przypadku zakończenia działalności gospodarczej przedsiębiorca ma obowiązek sporządzenia spisu z natury na dzień likwidacji firmy. W dokumencie tym należy dokonać wyceny materiałów oraz towarów handlowych. Jeżeli przedsiębiorca nie posiada żadnych towarów ani materiałów, powinien wypełnić jedynie część informacyjną spisu, a tabelę zawierającą wycenę przekreślić.

Poniżej prezentujemy przykładowo wypełniony spis z natury dla działalności usługowej, produkcyjnej oraz handlowej, które nie dysponują towarami ani materiałami. Warto także nadmienić, że poniższego spisu z natury przedsiębiorca nie dostrcza do urzędu skarbowego, ale przechowuje we własnym zakresie przez 5 lat.

W kwestiach rozliczenia PIT należy pamiętać, że po zakończeniu roku podatkowego należy sporządzić roczne rozliczenie – PIT – roczny z działalności gospodarczej.

Zamknięcie, a VAT

W chwili zamknięcia działalności gospodarczej, przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT ma obowiązek rozliczenia się z urzędem skarbowym w zakresie tego podatku oraz wyrejestrowania się jako czynny podatnik VAT (druk VAT-Z). Jednym z elementów tego procesu jest sporządzenie spisu z natury na potrzeby rozliczenia VAT.

W przeciwieństwie do spisu z natury sporządzanego na potrzeby podatku dochodowego PIT, przy likwidacji działalności gospodarczej na cele VAT należy uwzględnić nie tylko towary, materiały, produkcję w toku, półwyroby i wyroby gotowe, ale również wyposażenie firmy oraz środki trwałe. Dotyczy to tych składników majątku, przy których zakupie przedsiębiorcy przysługiwało prawo do odliczenia VAT i które nadal znajdują się w firmie w dniu jej likwidacji.

Zamknięcie, a ZUS

Wyrejestrowanie działalności w CEIDG skutkuje automatycznym wyrejestrowaniem właściciela jako płatnika składek poprzez formularz ZUS-ZWPA, ale konieczne jest również złożenie dodatkowych dokumentów (ZUS-ZWUA, ZUS-ZCNA) dotyczących wyrejestrowania z ubezpieczeń osób ubezpieczonych w tym samego przedsiębiorcy. Dokumenty te można przesłać elektronicznie razem z wnioskiem o likwidację działalności na stronie CEIDG.

Zamknięcie, środki twałe

Odrębnie do celów podatku PIT oraz VAT należy sporządzić spis majątku firmy. Taki spis dotyczy: towarów handlowych i materiałów, środków trwałych, składników wyposażenia, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych jeśli występują. Zestawienia środków trwałych przedsiębiorca nie dostrcza do urzędu skarbowego, ale przechowuje we własnym zakresie przez 5 lat.

Podsumowanie działań

Podsumowanie działań niezbędnych do poprawnego zamknięcia działalności gospodarczej:

  • Wyrejestrowanie pracowników, członków rodziny i przedsiębiorcy z ZUS
  • Sporządzenie spisu z natury na cele PIT
  • Sporządzenie wykazu majątku na moment zakończenia działalności
  • Sporządzenie remanentu likwidacyjnego na cele VAT
  • Wyrejestrowanie jako czynny podatnik VAT (jeśli dotyczy)
  • Zamknięcie rachunków bankowych związanych z działalnością gospodarczą
  • Roczne rozliczenia PIT pracowników (jeśli dotyczy)
  • Likwidacja kasy fiskalnej (jeśli dotyczy)
  • Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym
  • Sporządzenie rocznego rozliczenia PIT