Jak złożyć wniosek o e-Urząd Skarbowy?

Czym jest e-Urząd Skarbowy?

e-Urząd Skarbowy to platforma online, która umożliwia załatwianie wszelkich spraw podatkowych bez konieczności odwiedzania urzędu. Użytkownicy mający dostęp do danych podatkowych mogą za jej pośrednictwem składać pisma i wnioski oraz prowadzić korespondencję z urzędami skarbowymi. Dodatkowym atutem jest możliwość udostępnienia dostępu do konta e-Urzędu Skarbowego spółki także księgowemu. Wystarczy złożyć wniosek o przyznanie dostępu do e-Urzędu Skarbowego zgodnie z poniższą instrukcją.

Druk wniosku o przyznanie dostępu do e-Urzędu

Na wstępie należy podkreślić, że dostępu możemy udzielić tylko do konta organizacji, a zatem tylko do konta należącego do osoby prawnej. Osoby fizyczne nie mogą nadać dostępu osobie trzeciej do swojego konta w e-Urzędzie.

Gotowy wzór wniosku o przyznanie lub wycofanie dostępu do e-Urzędu możemy pobrać z Internetu. Pobranie gotowego druku umożliwiają różne strony, jednak jak w każdym innym przypadku, należy zadbać o to, aby druk, który pobieramy, był aktualny. Aktualne druki można znaleźć na stronie rządowej, do której link znajduje się >> TUTAJ <<.

Dokument można wypełnić i wysłać na dwa sposoby: elektronicznie, wysyłając pismo ogólne do właściwego urzędu skarbowego, lub tradycyjnie, wypełniając druk papierowy i dostarczając go do urzędu skarbowego.

Krok 1: Wypełnienie wniosku

W sekcji A wypełnianego wniosku rozpoczynamy od odpowiednie zaadresowania. Instytucją, do której chcemy go skierować jest właściwy po adresie siedziby urząd skarbowy.

W sekcji B wskazujemy czy wnioskujemy o przyznanie czy o odebranie dostępu do konta organizacji w e-Urzędzie.

Sekcja C.1. dotyczy danych organizacji, do konta której udzielamy wnioskujemy o przyznanie/wycofanie dostępu. 

Sekcja C.2. jest przeznaczona do określenia jaki rodzaj dostępu chcemy przyznać wybranej osobie. Mamy do wyboru dwa rodzaje dostępów:

  1. Podstawowy: użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym, 
  2. Rozszerzony: użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. 

Zalecamy, aby jednocześnie z nadawaniem dostępu do e-Urzędu np. księgowemu nadać dostępy również osobie z organu reprezentacji danego podmiotu. Wówczas księgowemu można nadać podstawowe dostępy, a osobie reprezentującej podmiot przyzać dostęp rozszerzony.

W sekcji D wskazujemy dane osoby, która ma otrzymać dostępy do konta organizacji. Ważne jest to, że w tym punkcie wskazujemy osobę fizyczną poprzez podanie imienia, nazwiska oraz PESEL-u.

W sekcji E składane są podpisy przez osoby reprezentujące daną organizację. Tutaj podobnie jak w przypadku innych upoważnień np. UPL-1 musza podpisać się conajmniej dwie osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu jeśli ustalono reprezentacje wieloosobową. Podpis jednej osoby wchodzącej w skład zarządu wystarczy jeśli jest ona uprawniona do samodzielnego reprezentowania podmiotu.

Jeśli druk wypełnialiśmy i podpisywaliśmy w sposób tradycyjny należy go dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego. Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na podpisanie dokumentu podpisem zaufanym (instrukcję do tego jak podpisać dokument podpisem zaufanym można znaleźć >> TUTAJ <<) to tak wypełniony i podpisany plik należy wysłać elektronicznie do urzędu.

Szczegółowe informacje o tym jak wysłać taki wniosek do urzędu skarbowego można znaleźć w artykule Jak wysłać pismo ogólne do instytucji państwowej

Przykładowa treść pisma ogólnego dla wniosku o przyznanie dostępu do e-Urzędu

Przy wysłaniu wniosku o e-Urząd należy pamiętać, aby załączyć do niego wypełniony i poprawnie podpisany wniosek. Sam podpis podczas wysyłania pisma ogólnie jest jest wystarczający i niezbędnym jest również to, aby załącznik był podpisany. 

Dodaj komentarz