Do czego potrzebne jest zaświadczenie o niezaleganiu?
Często podatnicy potrzebują oficjalnego zaświadczenia potwierdzającego, że nie zalegają z podatkami i ze składkami ZUS. Takie potwierdzenia są potrzebne w różnych stuacjach np. podczas takich dokumentów wymagają banki podczas starań o kredyt lub przy zakupach na raty. Zaświadczenia o niezaleganiu są również wymagane podczas brania udziału w przetargu.
Kto i kiedy może złożyć wniosek?
Na samym początku warto wspomnieć, że nie warto jest występować o takie wnioski często np. “dla własnego spokoju”. Z wnioskiem o wydanie takich zaświadczeń można wystąpić w dwóch sytuacjach:
- gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zaległości lub stanu zaległości podatkoch,
- gdy chcemy potwierdzić brak zaległości z uwagi na swoj interes.
Możemy zdecydować się w tym przypadku na dwa pełnomocnictwa:
- Pełnomocnictwo ogólne (PPO), które upoważni do działania we wszystkich sprawach podatkowych i innych sprwach należących do kompetencji organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Składa się je na druku PPO-1.
- Pełnomocnictwo szczególne (PPS), które upoważni do działania w konkretnej sprawie podatkowej np. TYLKO do załatwienia jednej konkretnej sprawy jaką jest wystąpienie o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu. Składa się je na druku PPS-1.
Uwaga
Udzielenie pełnomocnictwa PPS lub PPO wiąże się z opłatą skarbową 17 zł, a opłata za wydanie zaświadczenia to 21 zł.
Jak uniknąć opłat za pełnomocnictwo i wydanie zaświadczenia?
W celu uniknięcia obowiązku składania pełnomocnictwa szczególnego lub ogólnego należy wystąpić o wydanie zaświadczenia samodzielnie. Można to zrobić z wykorzystaniem elektronicznych platform takich jak PUE ZUS oraz e-Urząd Skarbowy. Wówczas wydanie wniosku jest darmowe czyli unikamy obowiązku uskładania opłaty w wysokości 17 zł (za pełnomocnictwo) oraz 21 zł (za wydanie zaświadczenia).
Jak złożyć wniosek o niezalegania w podatkach? (e-Urząd Skarbowy)
Aby wysłać elektronicznie wniosek należy mieć wyrażoną zgode na e-Korespondencję w e-Urzędzie Skarbowym.
Krok 1:
Logujemy się na stronie e-Urzędu Skarbowego >> e-Urząd Skarbowy <<
Logujemy się w dogodny dla nas sposób i przechodzimy do zakładki Dokumenty, a następnie wybieramy opcję Złóż doument.
Krok 2:
Na liście dostępnych dokumentów wybieramy “Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach (ZAS-W)”.
Krok 3:
Wypełniamy wniosek zaznaczając kolejno:
- Krok 1: wybieramy opcję: o niezaleganiu w podatkach. Opcjonalnie wybieramy dodatkowe informacje jakie mają być załączone do zaświadczenia.
- Krok 2: wniosek składamy za siebie, a wniosek kierujemy do właściwego dla nas urzędu skarbowego,
- Krok 3: sprawdzamy nasze dane
- Krok 4: podajemy cel wydania zaświadczenia:
- Krok 5: podajemy opcjonalnie nasze dane kontaktowe,
- Krok 6: weryfikujemy wniosek i w przypadku całkowitej zgodności wysyłamy
Jak złożyć wniosek o niezalegania w ZUS? (PUE ZUS)
Krok 1:
Logujemy się na stronie PUE ZUS >> strona PUE <<
Krok 2:
Przechodzimy do zakładki Płatnik, a następnie Panel Płatnika i wybieramy Podział wpłat.
Krok 3:
W lewym dolnym rogu okna klikamy przycisk “Złóż wniosek RWN”.
Krok 4:
W oknie wpisujemy liczbę egzemplarzy, gdzie w większości przypadków wystarczy nam tylko jeden, ponieważ plik otrzymamy w formie elektronicznej.
Krok 5:
Sprawdzamy wniosek klikając przycisk “Sprawdź”, a następnie zapisujemy i wychodzimy klikając kolejno “Zapisz” i “Zamknij”.
Krok 6:
Na ekranie klikamy przycisk “Wyślij”, a następnie “OK” pozostawiając w domyśle przekazanie odpowiedzi ZUS na nasz wniosek poprzez platformę PUE.
Krok 7:
Wniosek wysyłamy dowolnym rodzajem podpisu- my polecamy popis profilem PUE.