Pełnomocnictwo ZUS PEL to narzędzie, które umożliwia ustanowienie osoby reprezentującej płatnika składek lub ubezpieczonego w kontaktach z ZUS. Dzięki temu pełnomocnik, np. księgowy, może nie tylko załatwiać sprawy w ZUS, ale między innymi za pośrednictwem eZUS (dawniej PUE ZUS) mieć wgląd w sprawy danego przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie przydatne upoważnienie dla firm, które chcą powierzyć obsługę spraw ZUS profesjonalistom, zapewniając sobie oszczędność czasu.
Poniższy schemat zawiera zarówno instrukcję dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jak i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
W domyśle spółka z o.o., która jest zgłoszona jako płatnik składek nie ma początkowo przypisanego do swojego konta w PUE nikogo. Nawet członek zarządu czy udziałowiec nie posiada wglądu w sprawy ZUSowskie swojego podmiotu. W celu uzyskania takiego wglądu należy nadać upoważnienie dla zainteresowanych osób.
Jak nadać upoważnienie ZUS PEL?
1. Logujemy się na stronie zus.pl i jeśli mamy już konto klikamy “Zaloguj do PUE/eZUS” (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jak i osoba nadająca upoważnienie w imieniu spółki z o.o. logują się na swoje “prywatne” konta w PUE ZUS (eZUS).
2. Przechodzimy do zakładki “Płatnik”, a następnie “Dokumenty i wiadomości ”.
3. Wybieramy zakładkę „Dokumenty robocze”, a następnie „Utwórz nowy” i na liście wybieramy: „Pełnomocnictwo PEL” po czym klikamy „Utwórz dokument”.
Schemat wypełniania druku upoważnienia ZUS PEL
Dane osoby, która udziela pełnomocnictwa
Ta sekcja z poziomu platformy zaczytuje się automatycznie, zatem należy tylko sprawdzić poprawność danych.
Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa
W tym miejscu:
osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą deklarują, że działają w imieniu “mojej firmy” podając swój NIP,
osoba nadająca upoważenienie w imieniu spółki z o.o. zaznacza opcję “innego podmiotu, który reprezentuję” podając NIP i dane firmy w polu tekstowym.
Jeśli spółka ma wieloosobowe przedstawicielstwo, to dołączyć należy również wypełniony załącznik PEL-Z. Oznacza to, że jeśli w spółce członkowie zarządu reprezentują dany podmiot wspólnie należy złożyć PEL-Z. Druk PEL – Z jest dostępny na stronie ZUS: PEL – Z
Dane pełnomocnika
Dane osoby, której nadajemy upoważnienie. Może to być np. członek zarządu czy księgowy. W tym miejscu warto dodać, że wniosek jest poprawnie wypełniony i zostanie przyjęty do ZUS nawet w momencie kiedy nie będzie podanego numeru dowodu osobiste czy numeru telefonu.
Zakres pełnomocnictwa
W tej sekcji wskazujemy zakres w jakim nadajemy pełnomocnictwo. Możemy je nadać nie tylko do załatwiania spraw przez PUE ZUS, ale np. ograniczyć się tylko do załatwienia konkretnej sprawy.
Wybór w zakresie PUE/eZUS
Jeśli w poprzedniej sekcji wybraliśmy, że nadajemy pełnomocnictwo do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE/eZUS w poniższej sekcji należy wskazać do jakiej roli ograniczamy pełnomocnictwo:
Tak wypełniony druk pełnomocnictwa zapisujemy. Jeśli do naszego wniosku należało dołączyć załącznik w postaci PEL-Z należy go dodać przed wysyłką w odpowiednim miejscu, a dopiero potem wysłać dokument: