UPL-1: Przewodnik dla przedsiębiorcy.

You are currently viewing UPL-1: Przewodnik dla przedsiębiorcy.

Czym jest upoważnienie UPL-1?

Pełnomocnictwo UPL-1 to bezsprzecznie jeden z najważniejszych dokumentów, jakie wypełnia przedsiębiorca korzystający z usług biura rachunkowego. Umożliwia ono osobie fizycznej lub prawnej upoważnienie innej osoby do składania deklaracji drogą elektroniczną. Taką osobą może być na przykład księgowy lub inna zaufana osoba.

Istotność upoważnienia dla księgowych

W konsekwencji szybkiego rozwoju technologii większość dokumentów i deklaracji przesyła się elektronicznie. W związku z tym pełnomocnictwo UPL-1, zwłaszcza gdy korzystamy z usług biura rachunkowego, staje się jeszcze bardziej kluczowe. Dzięki temu pełnomocnictwu przedsiębiorca może przenieść odpowiedzialność za podpisywanie i wysyłkę deklaracji na zaufaną osobę.
Mateusz Zaremba
Główny Księgowy- GRUPA PIK sp. z o.o.

Kto może zostać pełnomocnikiem?

Ordynacja podatkowa nie ogranicza tego aspektu, stąd pełnomocnikiem może to zostać dowolna osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych i której podatnik ufa. Przede wszystkim ważne jest, aby pełnomocnik był osobą fizyczną i został prawidłowo wskazany w formularzu UPL-1.

Jaka jest rola i znaczenie pełnomocnictwa do podpisywania elektronicznych deklaracji?

Podatnik zobowiązany do składania deklaracji podatkowych bez wątpienia musi pamiętać, że pełnomocnictwo UPL-1, pomimo iż upoważnia osobę trzecią do wysyłki deklaracji, nie przenosi odpowiedzialności na pełnomocnika. W rezultacie to podatnik nadal ponosi ewentualne konsekwencje podatkowe związane ze składanymi deklaracjami.

Jaki termin ważności ma pełnomocnictwo UPL-1?

Pełnomocnictwo udzielone za pomocą UPL-1 może być udzielone na czas określony lub bezterminowo, bez konieczności jego odnawiania, więc pełnomocnictwo udzielone raz pozostaje ważne, dopóki nie zostanie odwołane za pomocą druku OPL-1.

Kiedy nadać pełnomocnictwo UPL-1?

Przede wszystkim należy pamiętać, aby pełnomocnictwo nadać odpowiednio wcześniej, ze względu na czas przetwarzania druku w urzędzie skarbowym. W rzeczywistości, nadanie upoważnienia zaledwie na jeden dzień przed terminem wysyłki deklaracji może doprowadzić do konieczności samodzielnego dostarczenia deklaracji, ponieważ pełnomocnictwo może nie zostać przetworzone na czas.

 Podsumowanie

Podsumowując pełnomocnictwo UPL-1 to kluczowy dokument dla przedsiębiorców korzystających z usług biura rachunkowego. Umożliwia ono osobom fizycznym i prawnym, takim jak spółki z o.o., upoważnienie księgowego do składania deklaracji elektronicznych w imieniu firmy. W konsekwencji pełnomocnictwo UPL-1 odciąża przedsiębiorcę od zarządzania formalnościami podatkowymi, jednakże odpowiedzialność za deklaracje nadal spoczywa na nim. 

Instrukcje złożenia wraz z omówieniem formularza UPL-1

  1. Instrukcja złożenia wersji papierowej >> LINK << 
  2. Instrukcja złożenia przez ePUAP >> LINK << 
  3. Instrukcja złożenia e-Urząd Skarbowy >> LINK << 

Najczęściej zadawane pytania o UPL-1

Upoważnienie składa się do właściwego po adresie zamieszkania lub siedziby urzędu skarbowego*.

Nie, ponieważ upoważnienie ogranicza pełnomocnika tylko do złożenia podpisu na deklaracji podatkowej z wyłączeniem innych działań, czyli np. nie może kontaktować się w Twoich sprawach z urzędem skarbowym (ale może w nich pośredniczyć).

Z racji, że możemy upoważnić tylko konkretną osobę/-y, a nie podmiot, czyli podajemy dane osoby fizycznej, a nie firmy, dla której pracuje.

Nie, druk UPL-1 upoważnia tylko do składania deklaracji elektronicznie, a papierowo upoważnia inny druk- UPL-1P.

Upoważnienie najlepiej jest złożyć na 1 dzień przed tym, zanim upoważniona osoba miałaby wysłać deklarację**.

Nie, ponieważ w jednym czasie możemy mieć kilka upoważnionych osób do wysyłania deklaracji.

Po zakończeniu współpracy należy odwołać upoważnienie UPL-1 poprzedniemu księgowemu składając druk OPL-1, gdzie podajemy dane poprzednio upoważnionej osoby.

Nie, złożenie tego druku nie wiąże się z obowiązkiem dokonania opłaty skarbowej.

*Urząd skarbowy przydziela się po adresie zamieszkania osobom fizycznym, a  po adresie siedziby osobom prawnym,

 

Dodaj komentarz