Jak Uzyskać Zaświadczenie o Niezaleganiu w Podatkach i Zus

Do czego potrzebne jest zaświadczenie o niezaleganiu?

Często podatnicy potrzebują oficjalnego zaświadczenia potwierdzającego, że nie zalegają z podatkami i ze składkami ZUS. Takie potwierdzenia są potrzebne w różnych stuacjach np. podczas takich dokumentów wymagają banki podczas starań o kredyt lub przy zakupach na raty. Zaświadczenia o niezaleganiu są również wymagane podczas brania udziału w przetargu. 

Kto i kiedy może złożyć wniosek?

Na samym początku warto wspomnieć, że nie warto jest występować o takie wnioski często np. “dla własnego spokoju”. Z wnioskiem o wydanie takich zaświadczeń można wystąpić w dwóch sytuacjach: 

  • gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zaległości lub stanu zaległości podatkoch, 
  • gdy chcemy potwierdzić brak zaległości z uwagi na swoj interes. 
Wniosek możemy złożyć osobiście lub przez pełnomocnika.

Możemy zdecydować się w tym przypadku na dwa pełnomocnictwa:

  1. Pełnomocnictwo ogólne (PPO), które upoważni do działania we wszystkich sprawach podatkowych i innych sprwach należących do kompetencji organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Składa się je na druku PPO-1.
  2. Pełnomocnictwo szczególne (PPS), które upoważni do działania w konkretnej sprawie podatkowej np. TYLKO do załatwienia jednej konkretnej sprawy jaką jest wystąpienie o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu. Składa się je na druku PPS-1.
Pełnomocnictwo zarówno szczególne jak i ogólne składa się poprzez pismo ogólne z wykorzystaniem ePUAP. O tym jak złożyć pismo ogólne przez ePUAP można znaleźć w tym artykule: Jak wysłac pismo ogólne?
 
 

Uwaga

Udzielenie pełnomocnictwa PPS lub PPO wiąże się z opłatą skarbową 17 zł, a opłata za wydanie zaświadczenia to 21 zł.

Jak uniknąć opłat za pełnomocnictwo i wydanie zaświadczenia?

W celu uniknięcia obowiązku składania pełnomocnictwa szczególnego lub ogólnego należy wystąpić o wydanie zaświadczenia samodzielnie. Można to zrobić z wykorzystaniem elektronicznych platform takich jak PUE ZUS oraz e-Urząd Skarbowy. Wówczas wydanie wniosku jest darmowe czyli unikamy obowiązku uskładania opłaty w wysokości 17 zł (za pełnomocnictwo) oraz 21 zł (za wydanie zaświadczenia).

Jak złożyć wniosek o niezalegania w podatkach? (e-Urząd Skarbowy)

Aby wysłać elektronicznie wniosek należy mieć wyrażoną zgode na e-Korespondencję w e-Urzędzie Skarbowym.

Krok 1:

Logujemy się na stronie e-Urzędu Skarbowego >> e-Urząd Skarbowy << 

Logujemy się w dogodny dla nas sposób i przechodzimy do zakładki Dokumenty, a następnie wybieramy opcję Złóż doument.

Krok 2:

Na liście dostępnych dokumentów wybieramy “Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach (ZAS-W)”.

Krok 3:

Wypełniamy wniosek zaznaczając kolejno: 

  • Krok 1: wybieramy opcję: o niezaleganiu w podatkach. Opcjonalnie wybieramy dodatkowe informacje jakie mają być załączone do zaświadczenia.
  • Krok 2: wniosek składamy za siebie, a wniosek kierujemy do właściwego dla nas urzędu skarbowego,
  • Krok 3: sprawdzamy nasze dane
  • Krok 4: podajemy cel wydania zaświadczenia:
  • Krok 5: podajemy opcjonalnie nasze dane kontaktowe, 
  • Krok 6: weryfikujemy wniosek i w przypadku całkowitej zgodności wysyłamy 

Jak złożyć wniosek o niezalegania w ZUS? (PUE ZUS)

Krok 1:

Logujemy się na stronie PUE ZUS >> strona PUE << 

Krok 2:

Przechodzimy do zakładki Płatnik, a następnie Panel Płatnika i wybieramy Podział wpłat.

Krok 3:

W lewym dolnym rogu okna klikamy przycisk “Złóż wniosek RWN”.

Krok 4:

W oknie wpisujemy liczbę egzemplarzy, gdzie w większości przypadków wystarczy nam tylko jeden, ponieważ plik otrzymamy w formie elektronicznej.

Krok 5:

Sprawdzamy wniosek klikając przycisk “Sprawdź”, a następnie zapisujemy i wychodzimy klikając kolejno “Zapisz” i “Zamknij”.

Krok 6:

Na ekranie klikamy przycisk “Wyślij”, a następnie “OK” pozostawiając w domyśle przekazanie odpowiedzi ZUS na nasz wniosek poprzez platformę PUE.

Krok 7:

Wniosek wysyłamy dowolnym rodzajem podpisu- my polecamy popis profilem PUE.

Dodaj komentarz