Nadanie dostępu do e-urzędu skarbowego

Każda organizacja – niezależnie od formy prawnej – może korzystać z usług e-Urzędu Skarbowego (e-US). Dotyczy to m.in. spółek kapitałowych i osobowych, stowarzyszeń, fundacji, spółdzielni czy grup kapitałowych. Aby jednak możliwe było zarządzanie kontem organizacji w e-US, konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku o przyznanie lub odebranie dostępu.

Kto może uzyskać dostęp do konta organizacji?

Organizacja może upoważnić do swojego konta osobę fizyczną, która posiada numer PESEL. Taka osoba będzie mogła korzystać z usług e-US w imieniu organizacji – np. przeglądać dokumenty, składać deklaracje czy odbierać korespondencję.

Rodzaje dostępów

Dla każdego użytkownika można określić jeden z dwóch poziomów dostępu:

  • Dostęp podstawowy – umożliwia przeglądanie danych i dokumentów. Ten rodzaj dostępu rekomendujemy nadać księgowemu.
  • Dostęp rozszerzony – pozwala na podejmowanie czynności w imieniu organizacji, takich jak składanie deklaracji czy wniosków.Ten rodzaj dostępu rekomendujemy nadać przynajmniej jednej osobie wchodzącej w skład zarządu.

Jak pobrać i wypełnić wniosek?

W pierwszej kolejności należy pobrać na swój komputer wzór wniosku:

Po pobraniu wniosek należy wypełnić na jeden z dwóch sposobów: 

  1. Wydrukować i wypełnić ręcznie, a na końcu zeskanować i zapisać wypełniony plik na komputerze, 
  2. Wypełnić elektronicznie np. w Adobe PDF i zapisać wypełniony plik na komputerze. Tak wypełniony plik będzie wymagał jeszcze podpisu elektronicznego. Instrukcja do podpisu znajduje się tutaj: Jak podpisać dokument elektronicznie

Instrukcja wypełnienia wniosku

Rekomendujemy pobranie dwóch plików – jeden wniosek dla księgowego (dostęp podstawowy), a drugi wniosek dla członka zarządu (nieobligatoryjny, z dostępami rozszerzonymi) i jednoczesne ich wypełnianie. Wypełnione i wysłane wnioski można załączyć do jednego pisma ogólnego – nie ma konieczności tworzenia dwóch osobnych pism ogólnych.

W sekcji A wskazujemy urząd skarbowy, do którego przynależy nasza spółka. Urząd skarbowy przydziela się po adresie siedziby spółki. 

W sekcji B wskazujemy czy wnioskujemy o przyznanie czy odebranie dostępów do konta organizacji.

W sekcji C1 oraz C2 podajemy dane spółki oraz rodzaj przyznawanego dostępu.

W sekcji D w zależności czyj wniosek wypełniamy – podajemy dane księgowego lub członka zarządu. 

sekcji E osoba/osoby reprezentujące spółkę muszą złożyć podpis. Poniżej przedstawiamy sytuację kiedy wniosek muszą podpisać dwie osoby, a kiedy jedna: 

  • przedzochodzimy na stronę KRS,
  • określamy rodzaj rejestru: Przedsiębiorcy,
  • wpisujemy NIP spółki i klikamy „Wyszukaj”, 
  • przechodzimy na sam dół strony do sekcji „Organ reprezentacji” i w zależności od sposobu reprezentacji:
     
    • „W przypadku zarządu jednoosobowego oświadczenia w imieniu spółki składa członek zarządu. W przypadku zarządu składającego się z dwóch lub większej liczby osób do składania oświadczeń w imieniu spółki jest wymagane współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem” – Wymagane są podpisy przynajmniej dwóch członków zarządu.

    • „Do składania oświadczeń w imieniu spółki jest upoważniony każdy z członków zarządu samodzielnie.” – Podpis może złożyć tylko jeden członek zarządu.

  • w sekcji „Członkowie reprezentacji” znajdującej się bezpośrednio pod sekcją organu reprezentacji znajdują się również stanowiska poszczególnych członków zarządu.

Wysłanie wniosku do urzędu skarbowego

Tak wypełniony wniosek/wnioski należy wysłać jako załaczniki do urzędu skarbowego z wykorzystaniem pisma ogólnego. Instrukcję do wysłania pisma ogólnego można znaleźć w naszym wpisie: Instrukcja do pisma ogólnego. Treść oraz temat pisma ogólnego nie grają kluczowej roli dlatego rekomendujemy jedynie krótko poinformować urzędnika o tym co znajuje się w załączniku pisma ogólnego.