Jak wysłać pismo ogólne ePUAP

Czym jest pismo ogólne?

Pismo ogólne to uniwersalny formularz do kontaktu z administracją online, gdy Twojej sprawy nie obsługuje żaden dedykowany e-formularz. Złożysz nim zapytanie, wyjaśnienie, zażalenie, żądanie lub wniosek, doślesz dokumenty, a po wysyłce dostaniesz UPP — potwierdzenie równoważne odbiorowi listu poleconego. Używaj go tylko wtedy, gdy przepisy dopuszczają e-wniosek i brak specjalnego formularza.

Jak wysłać pismo ogólne?

Logujemy się do usługi na stronie ePUAP klikając w prawym górnym roku przycisk „Zaloguj”. Jeśli wysyłami pismo w imieniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością np. tak jak w przypadku wniosku o e-Urząd Skarbowy musimy wybrać kontekst spółki. Jeśli nie mamy do wyboru kontekstu spółki musimy najpierw utworzyć konto firmy, wylogować się, zalogować ponownie i wybrać kontekst podmiotu. Instrukcja do założenia konta firmy na ePUAP znajduje się tutaj: Instrukcja do ePUAP-u spółki.

 

Kiedy zalogujemy się do usługi ePUAP, wybierzemy poprawny kontekst musimy przejść do zakładki „Katalog spraw” >> „Sprawy ogólne” i rozwinąć listę. Z rozwiniętej listy należy wybrać opcję „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”.

W następnym kroku klikamy „Załatw sprawę” >> wybieramy kontekst spółki i uzupełniamy kolejno pola pisma ogólnego:

  1. Wybieramy urząd lub instytucję, do której składamy pismo, 
  2. Jako tytuł pisma podajemy taki, który najlepiej opisuje naszą sprawę, 
  3. W treści pisma opisujemy naszą sprawę
  4. Opcjonalnie możemy dodać załączniki jeśli nasza sprawa ich wymaga
  5. Przechodzimy dalej, podpisujemy i wysyłamy pismo do instytucji.