Czym jest ZUS PEL?
ZUS PEL to formularz pełnomocnictwa, którym upoważniasz inną osobę (np. księgowego) do załatwiania Twoich spraw w ZUS (np. składania wniosków, odbioru pism, wglądu w akta). Można go złożyć papierowo lub przez PUE ZUS. W poniższym artykule przedstawimy w jaki sposó złożyć pełnomocnictwo przez PUE ZUS.
Instrukcja złożenia ZUS PEL krok po kroku
Logujemy się na stronie Logowanie PUE ZUS wanie jednym z możliwych sposobów – polecamy użycie aplikacji mObywatel. Wówczas należy prześć do zakładki „login.gov.pl” i wybrać „Aplikacja mObywatel”.
Po zalogowaniu przechodzimy do zakładki „Płatnik”* znajdującej się w prawym rogu ekranu.
*Jeśli nie mamy zakładki „Płatnik” oznacza to konieczność założenia konta firmowego – na stronie Logowanie PUE ZUS klikamy „Zarejestruj się”.
Z menu po lewej stronie przechodzimy do zakładki „Dokumenty i wiadomości” i klikamy kolejno:
„Dokumenty robocze” >> „Utwórz nowy” >> „Pełnomocnictwo PEL” >> „Utwórz dokument”.
Na pierwszej stronie w sekcji znajdują się dane osoby, która udziela pełnomocnictwa – te dane należy jedynie zweryfikować i przejść do sekcji „Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa”
Oświadczenie, o działaniu w imieniu:
- własnym: składają osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i po zaznaczeniu tego pola podają swój NIP
- innego podmiotu, który reprezentuję: składają członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i po zaznaczeniu tego pola podają NIP tej spółki, a w dodatkowym polu nazwę, adres siedziby i REGO spółki, którą zarządzają.
Na drugiej stronie należy podać dane pełnomocnika, któremu nadajemy upoważnienie (np. dane księgowego). Należy zwrócić uwagę na pole dotyczące serii i numeru dowodu potwierdzającego tożsamość. Podaje się go tylko, gdy pełnomocnik nie ma numeru PESEL i kiedy przez przypadek klikniemy na to pole należy wyjść z wniosku, usunąć go i zaczą wypełnianie od początku (aktywowanego pola nie da się później dezaktywować).
Dla księgowych naszego biura upoważnienie powinno zostać nadane na czas nieokreślony i jedynie do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE ZUS. Dlatego sekcja o zakresie pełnomocnictwa powinna zostać wypełniona w następujący sposób:
Na trzeciej stronie wybieramy zakres pełnomocnictwa do roli Płatnika składek, dlatego ta sekcja powinna zostać wypełniona jak na poniższym zrzucie ekranu:
Roli pełnomocnictwa nie ograniczamy. W momencie kiedy mamy tak wypełniony druk możemy go sprawdzić, nastepnie zapisać i zamknąć. W ostatnim kroku tak przygotowany dokument powinien zostać wysłany do ZUS poprzez kliknięcie przycisku „Wyślij”.