Jak nadać upoważnienie w ZUS (ZUS PEL)

Czym jest ZUS PEL?

Instrukcja złożenia ZUS PEL krok po kroku

Logujemy się na stronie Logowanie PUE ZUS wanie jednym z możliwych sposobów – polecamy użycie aplikacji mObywatel. Wówczas należy prześć do zakładki „login.gov.pl” i wybrać „Aplikacja mObywatel”.

Po zalogowaniu przechodzimy do zakładki „Płatnik”* znajdującej się w prawym rogu ekranu. 

*Jeśli nie mamy zakładki „Płatnik” oznacza to konieczność założenia konta firmowego – na stronie Logowanie PUE ZUS klikamy „Zarejestruj się”.

Z menu po lewej stronie przechodzimy do zakładki „Dokumenty i wiadomości” i klikamy kolejno: 

„Dokumenty robocze” >> „Utwórz nowy” >> „Pełnomocnictwo PEL” >> „Utwórz dokument”.

Na pierwszej stronie w sekcji znajdują się dane osoby, która udziela pełnomocnictwa – te dane należy jedynie zweryfikować i przejść do sekcji „Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa”

Oświadczenie, o działaniu w imieniu: 

  • własnym: składają osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i po zaznaczeniu tego pola podają swój NIP
  • innego podmiotu, który reprezentuję: składają członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i po zaznaczeniu tego pola podają NIP tej spółki, a w dodatkowym polu nazwę, adres siedziby i REGO spółki, którą zarządzają.
UWAGA: Jeśli w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wymagany jest podpis przynajmniej dwóch członków zarządu (tzw. reprezentacja łączna) należy dołączyć do pełnomocnictwa formularz PEL-Z, który można pobrać ze strony ZUS: Wzór PEL-Z do pobrania ze strony ZUS

Na drugiej stronie należy podać dane pełnomocnika, któremu nadajemy upoważnienie (np. dane księgowego). Należy zwrócić uwagę na pole dotyczące serii i numeru dowodu potwierdzającego tożsamość. Podaje się go tylko, gdy pełnomocnik nie ma numeru PESEL i kiedy przez przypadek klikniemy na to pole należy wyjść z wniosku, usunąć go i zaczą wypełnianie od początku (aktywowanego pola nie da się później dezaktywować).

Dla księgowych naszego biura upoważnienie powinno zostać nadane na czas nieokreślony i jedynie do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE ZUS. Dlatego sekcja o zakresie pełnomocnictwa powinna zostać wypełniona w następujący sposób:

Na trzeciej stronie wybieramy zakres pełnomocnictwa do roli Płatnika składek, dlatego ta sekcja powinna zostać wypełniona jak na poniższym zrzucie ekranu:

Roli pełnomocnictwa nie ograniczamy. W momencie kiedy mamy tak wypełniony druk możemy go sprawdzić, nastepnie zapisać i zamknąć. W ostatnim kroku tak przygotowany dokument powinien zostać wysłany do ZUS poprzez kliknięcie przycisku „Wyślij”.